EGYMI - SNI logopédia
A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók logopédiai ellátásáról
(Avagy: mi is az sni logopédia?)
Ahhoz, hogy megértsük az sni logopédia lényegét, jellemzőit, meg kell ismerkednünk a „sajátos nevelési igény” vagyis az „SNI” fogalmával.
„Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.”
(2011. CXC törvény a nemzeti köznevelésről)
Ezek után következhet a logopédia fogalmának megismerése:
„A logopédia, az emberi kommunikáció, hang-, beszéd-, nyelvi és nyelési zavarok leírásával, vizsgálatával és kezelésével foglalkozó tudomány. A logopédus teljes mértékben kompetens az emberi kommunikáció és a hozzá kapcsolódó zavarok megelőzésében, vizsgálatában és kezelésében. A beszéd-, nyelvi és kommunikációs zavarok felismerése sok ezer évre vezethető vissza.”
(Lajos Péter: A végzett logopédusoktól elvárható kompetenciák egy európai
kutatás tükrében, In.: Logopédia, 2016. I. 1.szám.)
A 15/2013 (II. 26.) EMMI rendelet értelmében mindenki számára világossá vált, hogy a logopédiai ellátás feladata a beszédindítás, a hang-, beszéd- és nyelvfejlődési elmaradás, a beszédhibák és a nyelvi-kommunikációs zavarok javítása, a diszlexia, a diszortográfia, a diszgráfia, a diszkalkulia kialakulásának megelőzése, a beszéd technikai és tartalmi fejlesztését szolgáló logopédiai terápiás foglalkozás.
Az SNI ellátás keretében történő logopédiai ellátás nem szakszolgálati feladat, hanem az az utazó gyógypedagógusi hálózat (nálunk a Benedek- EGYMI) keretében történik, az sni tanulót integráló intézményben, illetve általános iskolánkban is sni logopédiai terápiás foglalkozások valósulnak meg!
Az sni-logopédia a következő tevékenységekből tevődik (tevődhet) össze:
- Az sni gyermek/tanuló logopédiai vizsgálata (pl. beszédanamnézis készítése, szociokulturális-pszichés anamnézis, általános megfigyelések vizsgálati helyzetben, artikulációs zavar vizsgálata (és annak részei), további kiegészítő vizsgálatok elvégzése (pl. GMP-teszt, PPL- óvodás és kisiskolás gyermekek nyelvfejlődési elmaradásának vizsgálata) stb.
- További vizsgálatok megszervezése, team-ben gondolkodva
- Logopédiai vizsgálati vélemény, gyógypedagógiai jellemzés készítése, megírása
- A vizsgálati eredmények alapján a gyermek/tanuló sni logopédiai ellátásának megtervezése (egyéni fejlesztési terv készítése)
- Rendszeres fejlesztés a gyermeket/ tanulót integráló intézményben, a logopédiai terápia megvalósítása
- A beavatkozási hipotézis helyességének és hatékonyságának vizsgálata (folyamatdiagnózis készítése)
- A gyermek egész személyiségének pozitív befolyásolása (!)
- A fejlesztő beavatkozás dokumentálása
- Kapcsolattartás szülőkkel, pedagógusokkal, ill. a gyermeket kezelő más szakemberekkel
- A különféle fogyatékossági csoportokhoz társuló komplex kommunikációs, hang, beszéd, nyelvi, nyelési zavarok logopédiai terápiája
- A logopédiai szakma hiteles képviselete: az sni gyermekek/ tanulók érdekeinek, igényeinek, elvárásainak felismerésével, támogatásával!