Pszichológusi ajánló
Tisztelt Szülők, Diákok és Pedagógusok!
A kialakult járványügyi helyzetben, az iskolabezárások idején sem szeretném a családokat, tanulókat segítség nélkül hagyni. Ha újra indul a tanítás, folytatjuk a pszichológiai tanácsadást, addig is szükség esetén online konzultációt tartok, ami kérhető emailben, vagy messengeren, a szülők által .Kérem az osztályfőnökök felé jelezzék az észlelt problémát, vagy ha segítségre van szükségük. Jelzés esetén felelveszem Önökkel a kapcsolatot telefonon.
Iskolapszichológusként a tanulóknak, szülőknek és pedagógusoknak nyújtok pszichés támogatást, a problémák mielőbbi, és hatékonyabb megoldása érdekében. Lelki problémák, szorongásos, depresszív tünetek, krízisek esetén jelezzenek, forduljanak hozzám bizalommal!
Érdekes tartalmakról cikkeket az iskola honlapján tervezek megosztani, a jobb oldalon található pszichológiai cikkkek alfül alatt (pl.: szülőknek ötletek az otthoni élet megszervezéséhez, tippek, milyen mondatokkal segíthetjük az otthoni tanulást, egészségfejlesztés, szorongáscsökkentés, tanulási motiváció).
Kéréseket, javaslatokat szívesen fogadok.
Üdvözlettel: Kürti Renáta
Pszichológusi ajánló
Kedves Szülők!
A gyerekek különböző módon reagálnak a stresszre, aggódóvá, dühössé, zaklatottá válnak, bújósabbak lesznek vagy bepisiléssel reagálnal. Hallgassuk meg, bátorítsuk gyermekünket, merjen beszélni a félelmeiről, mi aggasztja, adjunk neki több szeretetet, minőségi időt, figyelmet.
A koronavírusról való beszélgetés, tájékozódás, felkészítés nagymértékben csökkenti a stresszt, szorongást. Családban fontos beszélni mi ez, mit jelent ránk nézve, esetleges veszélyek, mit tudunk tenni egyéni és közösségi szinten, (ehhez adnak segítséget a következő kisfilmek).
Ajánlom megnézésre a következő kisfilmeket, koronavírusról ovisoknak, alsósoknak:
Heim Pál Kórház
https://www.youtube.com/watch?v=53jT0PdTJY8&t=13s
Kőnig doki
https://www.youtube.com/watch?v=guTr4vpFr_4
Találtam néhány, általam hasznosnak tartott típusmondatot, „Így is lehet nevelni és tanítani”- Dr Marshall B. Rosenberg könyvéből (52-53. old).
Technika lényege: olyan minőségű kapcsolat megteremtése, amelyben lehetővé válik az érzések kifejezése, őszinteség, együttérzés megteremtése, és a kérésein kérések legyenek, ne pedig követelések.
Én személy szerint hálás vagyok, mert ez jó irány a nevelésben, konfliktusok rendezésében egy „mankó” lehet, de persze ez csak cél, senki sem tökéletes, és érzem, hogy nem könnyű szülőnek, gyereknek, tanárnak ebben a bezárt helyzetben.
Tanulásra serkentő mondatok, mankó a tanulásra való higgadt, nyugodt ráhangoláshoz:
- „Csalódott vagyok, mert szerettem volna érthetően elmagyarázni, de látom ez nem sikerült.”
- „Kíváncsi vagyok a házi feladatodra, mert mindig is szerettem volna többet tudni pl… a lovagokról.”
- „Szeretném, ha megmondanád, miben segíthetek, hogy jobban tudj összpontosítani a munkádra, amíg be nem fejezed.”
Szülő-gyermek konfliktusok esetén:
- „Sértőnek érzem, amikor azt mondod, téged ez nem érdekel, mert szükségem van rá, hogy meghallgass.”
- „Mindig megdöbbenek, amikor ilyesmit csinálsz, mert szeretném megérteni, miért van szükséged erre.”
Testvérkonfliktusoknál:
- „Dühös vagyok, amiért csúfolod, mert fontos, hogy tiszteletben tartsunk mindenkit.”
- „Boldoggá tesz, amikor segítetek egymásnak, mert nagyra értékelem az együttműködést, és a közös játékot/tanulást, házimunkát/.”
Napirend
- Próbáljunk meg a gyermeknél mindenképpen következetes napirendet kialakítani, (ez különösen fontos ez autistáknál, de nekik nem ez a napirend ajánlott, náluk az autizmus specifikus szakember és az őt körülvevő pedagógusok, fejlesztők javaslatainak betartása elengedhetetlen).
- Legyen kialakítva legalább a felkelés időpontja, a tanulási idők, az étkezés, kikapcsolódás, esti lefekvés (a lenti napirendi minta csak javaslat, átalakítható).
- Olyan érzelmek, mint a magány, szorongás, pánik, normál érzelmek ilyen esetekben, megküzdésben segít ha struktúrált a napirend, valamint ha olyan közös tevékenységekbe kezdenek, amelyek kimozdítják, jobb kedvre derítik a gyereket (közös főzés, társasozás, exatchlon pálya építése).
NAPIREND |
|
|
8.00-9.00 Ébredés
|
|
9.00-9.15 Öltözködés Fésülködés Fogmosás! |
9.15-9.30 Reggeli |
|
9.30-10.00 Házimunka –vállalásaim mára… |
|
10.00-10.30 Levegőzés, játék |
|
10.30-12.00 Délelőtti tanulás ……tantárgy
|
|
12.00-13.00 Ebéd, csendes pihenő
|
|
13.00-15.00 Délutáni tanulás ……tantárgy
|
|
|
15.00-18.00 Levegőzés, játék |
18.00-18.30 Vacsora |
|
18.30-19.00 Fogmosás! Fürdés |
|
|
19.00-20.00 Szabadfoglalkozás Olvasás, Játék, Tv (majd a játékok elpakolása) |
|
20.00-21.00 Alvás, mese |
Jutalmak, korongok Hétfő…. Kedd…. Szerda…. Csütörtök…. Péntek…. Szombat.,.. Vasárnap….
|
Jutalmak (vagy megvonások) ha feladataimat megcsináltam, szabályokat betartottam |