EGYMI - konduktív pedagógia
Konduktív pedagógia
Az Nkt. 18. § (2) bekezdés g) pontja szerinti konduktív pedagógiai ellátás feladata a központi idegrendszeri sérültek konduktív nevelése, fejlesztése és gondozása. A konduktív pedagógiai ellátás az óvodai neveléshez, iskolai neveléshez és oktatáshoz kapcsolódóan vagy egyéni fejlesztő foglalkozás keretében nyújtható. A fejlesztő foglalkozás a szakértői bizottság szakértői véleményében meghatározottak szerint lehet egyéni vagy csoportos foglalkozás. A konduktív pedagógiai ellátás feladatainak megvalósításában a szülő közreműködhet.
Intézményünkben biztosítjuk a konduktív pedagógiai ellátást a súlyosan halmozottan sérült fejlesztő iskolás tanulók számára és három éves kortól a mozgássérült gyermekeknek a gyógypedagógiai óvodában és az általános iskolában. Bár a konduktív pedagógiai ellátás szakszolgálati feladat, intézményünk alapdokumentuma lehetővé teszi, hogy a többségi intézmények mozgásfogyatékos gyermekei számára is ellátást biztosítsunk utazó hálózatunkon keresztül.
Jelenleg Oroszlányon és a környéki településeken 17 gyermek számára nyújt segítséget konduktorunk.
Hely, helyzetváltoztató, konduktív eszközök kölcsönzésére lehetőséget biztosítunk térítésmentesen székhelyintézményünkben.
Mi is az a konduktív pedagógia?
Konduktív pedagógia-rávezetéses tanítást, nevelést jelent, hangsúlyozza, hogy a tanulás aktívan történik.
A tanulás folyamata tapasztalatokon alapszik. A tapasztalat kedvezően motiválja a tanulást. A tanulási folyamatban a mozgás, az értelem, a beszéd, a manipuláció, az önkiszolgálás, érzelmi-akarati élet fejlesztését komplexen szükséges megtervezni.
Ha sikerül a gyereket megtanítani egy cél elérése felé törekvő magatartási formát, akkor a teljesítmény sokkal inkább növelhető. Fontos, hogy a gyerek szeresse és akarja azt csinálni, ami a fejlődéséhez szükséges.
A nevelési program része a napirend. A napirend legkülönbözőbb mozzanataiban a tanultakat alkalmazni kell. A napirend rendet visz a gyermek életébe. A napirendet úgy állítjuk össze, hogy annak időben és tartalomban fontos részét képezzék a hely és helyzetváltoztatást, a manipulációt és a beszédet segítő feladatok.
A feladatsoroknál figyelni kell arra, hogy az egyszerűbb feladatokat kövessék a bonyolult, összetett feladatok. Ahogy emelkedik a megoldások szintje, tesszük a feladatsort bonyolultabbá. Feladatsorok megszerkesztésében érvényesül az, hogy egyes feladatok a testhelyzet legváltozatosabb és a legkülönbözőbb funkcióihoz kössük.
Pl.: fekvő, ülő, állás-járás, egyéni járás
Az egyéni gyakorlás célja, egyrészt az, hogy alkalmaztassa azt, amit a csoportban elért, másrészt előkészítse az egyénnek a csoportban való orthomotorikus ténykedését.
A mozgásnevelés feladata még, annak a megtanítása, hogy az elnyert mozgáskészségeket hogyan lehet az egyéni és csoportos gyakorlatokon kívüli közlekedésre, önellátásra, az óvodában, az iskolában, a játékban és a kézimunkában felhasználni.
A konduktor feladata tehát az, hogy tudatosítsa a célt, és megmutassa a cél eléréséhez vezető utat. Ebben segít minden lehetséges eszközzel, biztonságot, bizalmat nyújtva.
.A konduktív pedagógia sikere sok mindentől függ a sérülés típusától, súlyosságától, a gyerek motiváltságától-aktivitásától.
A konduktor a nevelési folyamat minden pillanatában rávezeti a mozgássérültet a cél adta feladatok önálló megoldására. Tanácsadással segíti a szülőket és megtanítja őket a segédeszközök használatára.
Mi a konduktor feladata?
A gyermekkel történő foglalkozás során:
-
A gyermek megfigyelése, vizsgálata
A gyermek képességeinek megfelelő konduktív fejlesztési módszerek alkalmazása
A fejletlen vagy sérült funkciók korrekciója
Speciális segédeszközök elfogadtatása és használatának megtanítása
Egyéni sikereket elősegítő tulajdonságok, képességek fejlesztése
Utógondozás
A szülővel való kapcsolattartás
Szaktanácsadás
Tájékoztatás a fejlesztés lehetőségeiről
Rendszeres konzultáció a gyermek fejlődésével kapcsolatban
Javaslattétel a gyermek/tanuló egyéni igényeihez szükséges környezet kialakítására
Az otthon végezhető feladatok előírása
Segítségnyújtás a speciális eszközök kiválasztásában
Kollégákkal való kapcsolattartás-utazó hálózaton keresztül
A gyermek megfigyelése, vizsgálata, az intézmények kérésére
Pedagógusok, gyógypedagógusok oktatási – nevelési munkájának segítése
Módszertani segítségnyújtás
Szakmai előadások, eszközbemutatók, könyvajánlások
Csoportos foglalkozás: Önkiszolgálás:
Egyéni járás:
Ülő feladat: Asztalos ülő feladat: Állás járás feladat: